NJUT AV LIVET

Vi hjälper till med resten

Bli hemhjälpare

Vanliga frågor

Här nedan finns några vanliga frågor. Om du har andra frågor kan du alltid kontakta oss så hjälper vi dig.

Varför ska jag välja att ta hjälp av just er?

Vi försäkrar oss alltid om att vi erbjuder en hög kvalitet på våra tjänster. Alla hemhjälpare är certifierade innan de börjar arbeta hemma hos dig. Det är dessutom av högsta prioritet att du trivs bra med din hemhjälpare direkt från början och därför har du möjligheten att själv läsa om våra olika hemhjälpare direkt här på hemsidan. Alla hemhjälpare har erfarenhet av att underlätta människors vardag och ser till att använda tiden på bästa möjliga sätt – att städa, sällskapa över en kopp kaffe eller laga mat är alla exempel på vad våra hemhjälpare gärna gör på sina pass.

Hos oss får du snabb service samtidigt som vi erbjuder en nära kontakt och möjligheten att nå oss dygnet runt. Du blir helt enkelt inte besviken på OmtankeDirekt.

Hur snabbt kan jag komma igång med tjänsten?

Alla hemhjälpare på hemsidan är redan certifierade och är därför helt redo för att ta nya uppdrag. Du kan därför komma igång snabbt med våra tjänster. Det finns kunder som redan dagen efter en bokning väljer att träffa hemhjälparen.

Vilka är grundkraven på era hemhjälpare?

Alla hemhjälpare är minst 18 år gamla. De är alla ostraffade och har heller inga betalningsanmärkningar. Samtliga hemhjälpare har erfarenhet av och älskar att arbeta med att underlätta vardagen för människor. Utöver det är alla certifierade, vilket innebär att de har gått en utbildning i olycksfall (inklusive hjärt- och lungräddning) samt genomfört och klarat OmtankeDirekts hemhjälpsprov. Alla hemhjälpare skriver även på ett sekretessavtal innan de börjar arbeta för OmtankeDirekt.

Är era hemhjälpare försäkrade?

Alla hemhjälpare är på väg till och från uppdrag samt under arbetstid försäkrade om någonting skulle hända.

Jag önskar en hemhjälpare med särskild utbildning och erfarenhet – är detta möjligt?

På våra hemhjälpares presentationssidor kan du läsa mer om varje hemhjälpares erfarenheter och utbildningar för att se om någon stämmer in på den utbildning eller erfarenhet som du söker. Skulle du inte finna det du söker kan du alltid kontakta oss. Vi hjälper dig gärna med att hitta den hemhjälpare som passar dina önskemål och behov bäst.

Får jag träffa hemhjälparen innan jag startar tjänsten hos er?

Du får alltid träffa hemhjälparen på ett första möte på en timme för att i lugn och ro gå igenom vad du vill ha hjälp med. Denna timme är alltid kostnadsfri. Därefter finns det möjlighet att starta igång tjänsten om allting känns bra.

Vad händer om jag inte är nöjd med hemhjälparen som arbetar hos mig?

Om du inte känner dig nöjd eller bekväm med din hemhjälpare kontaktar du oss så hjälper vi dig att byta till en annan hemhjälpare. Vi vill alltid att du ska få den hemhjälparen som passar dig allra bäst.

Vad händer om hemhjälparen blir sjuk?

Vid sjukdom blir du meddelad detta samt erbjuden att ta in en annan hemhjälpare som kan ersätta ordinarie hemhjälpare. Har du haft flera olika hemhjälpare som har arbetat hemma hos dig erbjuder vi alltid i den mån det går en som du tidigare har träffat.

Hur fungerar RUT?

Med rutavdraget betalar du halva priset för våra tjänster. Personer som är över 65 år får göra avdrag med 50 000 kronor per år medan personer under 65 år får göra avdrag på upp till 25 000 kronor per år. Beloppet gäller för både RUT- och ROT-avdrag tillsammans. Om du inte kan använda RUT-avdraget betalar du i stället det fulla beloppet för våra tjänster – vilket är det dubbla beloppet.

Om du ska använda RUT-avdraget betalar du in det avdragna beloppet – resten av pappershanteringen sköter vi. För att du ska bli kvalificerad för RUT- och ROT-avdrag måste du ha en svensk inkomst och betala skatt.

Om arbetet utförs i dina föräldrars bostad men det är du som har betalat arbetet kan du även då få rutavdrag.

Kontakt

010-3333 125
Kaptensgatan 24, 21151 Malmö

Skicka förfrågan